Click & Tell:
gebruikersonderzoek en webanalyse geïntegreerd
Onder de naam Click & Tell heeft Ergo een eigen onderzoeksmethode ontwikkeld: een samensmelting van web analytics en marktonderzoek. Met webanalytics software wordt tot in het kleinste detail vastgelegd wat er op een website gebeurt: hoeveel bezoekers er zijn, hoeveel pagina’s bekeken worden, uit welke steden de bezoekers komen enzovoort. Maar een heel voor de hand liggende vraag, namelijk de vraag naar het waarom, kan er niet mee beantwoord worden!
Niet alleen ’wat?’, maar ook ’wie?’ en ’waarom?’
Met Click & Tell leggen we vast hoe een bezoeker over een website beweegt, en we interpreteren dit vervolgens aan de hand van wat de bezoekers vertellen over hun ervaringen (zijn ze tevreden, hebben ze gevonden wat ze zochten) en over zichzelf: zijn ze jong of zijn ze oud, potentiële klant of werkzoekende?
Relevante vragen op relevante momenten
Het bijzondere van Click & Tell is dat we het bezoekgedrag en de antwoorden van de bezoekers één op één aan elkaar koppelen. Op die manier krijgen we, ook als we maar weinig vragen stellen, toch een schat aan informatie. Bovendien kunnen we reageren op gedragingen van een bezoeker op de site: het bekijken van bepaalde onderdelen van de site, het invoeren van zoektermen, het downloaden van een document enzovoort.
Nadat we deze methode hadden toegepast voor een aantal opdrachtgevers, waaronder Microsoft Europe, een drietal provincies, en een aantal online stores hebben we mede dankzij Click & Tell in 2010 voor het eerst de aanbesteding voor onderzoek naar de digitale communicatie van de Rijksoverheid gewonnen. Door een combinatie te vormen met Ruigrok Netpanel wist Ergo ook in 2014 en in 2018 deze aanbesteding te winnen.
Dienst Publiek & Communicatie:
"Wij hebben na een Europese aanbesteding Ergo geselecteerd als leverancier voor kwantitatief onderzoek naar websites van de Rijksoverheid. Wat ons aanspreekt in het product van Ergo is de koppeling van gebruikerfeedback aan clickstreamdata. Die koppeling is essentieel voor goed websiteonderzoek."
dr. Rob.F. Klaassen, Onderzoeksadviseur